Välj en sida

HYRESINFORMATION

Här har ni som befintliga hyresgäster tillgång till vår hyresinformation. Vi uppmanar alla våra hyresgäster att läsa igenom de olika avsnitten för allmän information samt svar på eventuella frågor. Använd menyn nedan för att snabbt navigera fram till önskat avsnitt.

Självklart går det även bra att ringa eller maila till oss om ni har några frågor eller funderingar.

Telefon: 0470 – 77 76 90

E-mail: info@famera.se

Tvättstuga

I varje hus finns det tvättstuga i källarplan. Dessa är utrustade med två stora tvättmaskiner, en torktumlare och ett torskåp samt mangel. Varje tvättid är 3 timmar lång och tid bokas genom att placera tvättlåset i bokningstavlan utanför tvättstugan.

Följande tider kan bokas måndag – söndag: 07:00-10:00  |  10:00-13:00  |  13:00-16:00  |  16:00-19:00  |  19:00-22:00 

Värme – Vatten – El

Uppvärmningskällan hos Famera Bostäder är fjärrvärme, vilket är ett för miljön relativt bra alternativ. Sedan vi 2014 installerade pump med värmeåtervinning så har vi minskat förbrukningen med ca 20%. Temperaturen i våra lägenheter regleras av en termostat, som känner av temperaturen utomhus, för att tillhandahålla en jämn och behaglig inomhustemperatur. Den temperatur som eftersträvas under dagtid är 20 grader. Värmen ingår i din hyreskostnad.

Massor av vatten går åt när vi badar, duschar, tvättar och lagar mat. Vi har gott om vatten i Sverige men det är synd att slösa på våra resurser. Allt vatten som kommer ur kranen har först pumpats upp och renats. Cirka 30 % har dessutom värmts upp och därmed kostat mycket energi. När vi använt vattnet spolar vi ner det till reningsanläggningen där det på nytt ska renas med hjälp av energi och kemikalier. Genom att minska onödig vattenförbrukning spar vi både miljö och pengar. I många fall kan mycket vatten sparas utan att vi för den skull sänker vår levnadsstandard. Det kan handla om så enkla åtgärder som att stänga av kranen när vi borstar tänderna.
Famera Bostäder arbetar aktivt med att minska vattenförbrukningen, exempelvis genom att installera snålspolande utrustning på kranar, duschar och toaletter.

Famera Bostäder sköter kontakten med nätdistributören, som är VEAB, och anmäler flytt till och från lägenheten. Vad gäller elhandeln kan du som hyresgäst själv välja vilken el-leverantör du vill ha.

Trygghet & Trivsel

Alla har olika behov och olika vanor. I vårt område finns barnfamiljer, pensionärer, skiftarbetande med flera. Ta därför hänsyn till dem som bor runt dig på samma sätt som du förväntar dig att de tar hänsyn till dig. Dämpa gärna radio/TV/stereo. Undvik att slå i dörrar. Följ tiderna i tvättstugan och städa den efter dig. Skaka inte mattor, sängkläder och annat från balkongen. I övrigt ber vi dig läsa vad som gäller för matning av fåglar, mattpiskning, grillning och parkering. Att bo i flerfamiljshus innebär många möjligheter till gemenskap och trivsel. Här lever, äter, sover och umgås man. Det ska vara en självklarhet att få göra detta utan att störas av grannar. Oavsett var du bor i våra fastigheter satsar vi helhjärtat på att du som hyresgäst ska trivas i ditt boende och att du ska känna dig trygg dygnet runt.

Så här gör du om grannen stör: Det är alltid bäst att försöka prata med grannen för att finna en lösning. Om detta inte är möjligt, eller om det inte ger resultat, kan du under kontorstid kontakta hyreskontoret. Om störningen inträffar utanför kontorstid kan du kontakta vår trygghetsjour på tel. 0725 – 77 76 90. Observera att varken vi eller vår trygghetsjour lämnar ut namnet på uppgiftslämnaren.

Har du bjudit till fest? Meddela dina granna några dagar i förväg om du ska ha en fest. En hyresgäst får aldrig uppträda så att andra hyresgäster blir störda, oavsett tidpunkt på dygnet. Som lägenhetsinnehavare ansvarar du även för dina besökares uppträdande i lägenheten och trapphuset.

Nyckelhantering

Till varje lägenhet hör tre stycken lägenhetsnycklar, två postboxnycklar och en tvättnyckel. Samtliga nycklar kvitteras ut på hyreskontoret och ska återinlämnas vid avflyttning. Om nycklar saknas när du flyttar utför vi ett låsbyte som bekostas av den avflyttande hyresgästen. Är behovet av nycklar så stort att du behöver fler än tre lägenhetsnycklar kontaktar du hyreskontoret som beställer extra nycklar mot en avgift.

Lägenhetsunderhåll

Fixa de vanligaste felen själv. Det finns mycket du själv kan göra för att förebygga att fel uppstår. Här får du några tips:

  • I badrummet: Golvbrunnen måste göras ren ibland. Ofta beror dålig lukt i badrummet på att den är igensatt av hår och annat. Ta bort gallret, häll ner rengöringsmedel tillsammans med varmt vatten och tvätta bort det som fastnat i brunnen. Skura ur brunnen invändigt samt undersidan av gallret. Kontrollera silen och vattenlåset i handfatet innan du anmäler om stopp. Använd inte kaustiksoda i avloppet. Tänk på att inte spola ner sanitära artiklar i toaletten!

  • I köket: Undvik att hälla ut kaffesump i slasken. Matolja får inte hällas i avloppet! Tvätta ur ugnen så snart den har blivit nedsmutsad. Har matrester bränts fast kan det krävas ett särskilt rengöringsmedel för ugnar. Det är ofta starka medel, så det är klokt att använda skyddshandskar. Fettfiltret som sitter i fläkten gör du rent genom att skölja det för hand med hett vatten och diskmedel. Tips! Lägg filtret i långpannan med hett vatten och diskmedel över natten, spola sedan ur ordentligt. Frosta av frysen regelbundet. Tjocka lager is ger dig dyra elräkningar. Isen ska tinas bort vid avfrostningen, aldrig hackas bort! Genom att ställa in kastruller med hett vatten kan man påskynda avfrostningen. Torka ur frysen ordentligt efteråt då kvarvarande fukt påskyndar isbildning. OBS! Använd aldrig hårtork, värmefläkt eller någon annan elektrisk utrustning när du skall frosta av frysen.

  • Elektricitet: Samtliga lägenheter har jordfelsbrytare och är oftast skälet till att strömmen inte fungerar. Blir det överbelastning eller kortslutning i lägenhetens elsystem så löser jordfelsbrytaren ut och bryter strömmen. Löser jordfelsbrytaren ut igen, när du sätter på den, bör du kontrollera om det kan vara fel på någon elektrisk utrustning i din lägenhet. Lägenheterna är utrustade med automatsäkringar och du behöver bara återställa den säkring som löst ut. Kontrollera att kontakten till takbelysningen är rätt inkopplad, när det finns tre hål kan den vara felvänd. Kontrollera glödlampor samt lysrör. Är automatsäkringarna i ditt säkringsskåp återställda och strömmen fortfarande är borta, kan felet bero på att en huvudsäkring har gått sönder. Anmäl då felet, om det inträffar under dagtid, till oss på Famera Bostäder. Om felet uppstår under kvällstid eller under helgen kontaktar du vår jour på telefon 0703– 57 76 90.

  • Lås: Smörj själv tröga balkongdörrlås och spanjoletter med 5:56, symaskinsolja eller liknande. 

TV – Bredband – Telefon

På Famera Bostäder kan vi erbjuda alla våra hyresgäster tillgång till ett toppmodernt bredbandsnät, där du idag kan välja mellan tre tjänster; TV, bredband och telefoni. Snabb fiberuppkoppling innebär att du har stor valfrihet – både när det gäller snabbheten på bredband (upp till 1 GB/s), bland de flera hundra TV-kanalerna som erbjuds av flera olika leverantörer, samt inom ip-telefoni. Basutbudet för TV, som för närvarande är SVT1, SVT2, Barnkanalen/SVT24, Kunskapskanalen, TV4, SVT1HD, SVT2HD och 10 kanaler till, är gratis för dig som inte vill betala för fler kanaler. För dig som vill ha fler kanaler är utbudet nästan oändligt – allt från sport och filmer till nyheter och dokumentärer.

Så här beställer du olika tjänster: För att beställa bredband, telefoni och/eller TV-kanaler går du in på www.bredbandswebben.se och anger adressen Vallviksvägen 4-8. Då får du upp de leverantörer som levererar till vår fastighet. Du kan i lugn och ro gå igenom och ”värdera” de olika leverantörernas utbud. Välj de TV-kanaler eller andra tjänster som passar dig bäst och beställ.

Support och felanmälan: Vill du göra en felanmälan eller behöver support kring dina digitala tjänster, ber vi dig att kontakta din tjänsteleverantör. Famera Bostäder kan tyvärr inte ta emot felanmälan angående TV, bredband och telefoni.  

Hyra & Betalning

Hyran ska enligt hyreslagen betalas senast sista vardagen i månaden före den månad som hyran avser. Observera att man är skyldig att betala sin hyra oberoende av om man fått sin hyresavi eller inte. Vi erbjuder olika alternativ för hyresinbetalningen; som bankgiro, autogiro eller e-faktura.

Kostnader som ligger utanför hyran debiteras på nästkommande avi. För att undvika betalningsanmärkningar, dröjsmålsränta eller inkassokostnader är det viktigt att hyran eller fakturan betalas i tid. Om man inte betalar hyran alls eller vid upprepade förseningar med inbetalningarna, kan man förlora sin hyresrätt och bli avhyst från sin bostad. De hyresgäster som inte betalt sin hyra på förfallodagen, riskerar inkassokrav med lagstadgad inkassokostnad om 180 kr.

Om man av någon anledning inte kan betala sin hyra i tid, är det mycket viktigt att ta kontakt med oss och förklara sin situation.

Fixa Själv

Du byter alla sorters glödlampor och batterier i brandvarnaren. Du rengör ventiler och golvbrunnar. Famera Bostäder AB justerar kranar, rensar stopp i avloppen om det sitter i rören under golv, reparerar kylskåp, frys och spis. Vi felsöker och reparerar elanläggning, justerar fönster och dörrar, ordnar med reparation och byte av lås och låsdetaljer. Vi reparerar övrig utrustning och inredning som tillhör lägenheten. Observera att ev. egen tvätt/diskmaskin sköts av respektive hyresgäst. Om felet bedöms ha uppstått p.g.a. skadegörelse är det hyresgästen själv som får stå för kostnaden av reparation eller nyköp. Se vidare under Felanmälan, återställningsansvar och ändringar.

Som hyresgäst får du lov att själv tapetsera om i lägenheten. Men observera att om det inte är fackmannamässigt utfört kan du vid avflyttning bli skyldig att betala för återställningskostnaden. Famera Bostäder hjälper inte till att koppla in disk- & tvättmaskiner. För att göra detta får du själv hyra in någon person med el- och rörbehörighet. Disk- och tvättmaskinskopplingar ska återställas vid avflyttning.

Energispartips

Köket

I köket har vi de maskiner som slukar mycket energi – vi gör av med stora mängder varmvatten och kyl & frys kan vara riktiga energitjuvar om de har fel temperatur.

– Handdiska inte under rinnande vatten. Det går åt 75 liter vatten om man diskar en kvart. Använd i stället en balja eller propp i vasken.

– Felanmäl droppande kranar.

– Använd eftervärmen. Stäng av spis och ugn en stund innan maten är klar och utnyttja eftervärmen. Öppna inte ugnsluckan i onödan, varje gång du gör det sänks temperaturen i ugnen med mellan 25 och 50 grader.

– Håll spisplattorna rena.

– Sätt lock på kastrullen. Du sparar 20 procent energi med ett lock på grytan. Det kokar upp snabbare och det behövs inte lika mycket vatten i grytan.

– Anpassa kastrullens storlek till plattan. Buckliga och repade kastruller drar mer energi. Använd kastruller och stekpannor med plana bottnar som passar till plattans storlek. Om kastrullen är 1 centimeter större än plattan ökar energiförbrukningen med 20 procent.

– Ska du tina upp mat från frysen? Maten mår bättre av att du tar ut den i god tid och tinar den i kylen i stället för i mikron.

– Frosta av frysen med jämna mellanrum. Det är också bra att dammsuga baksidan av kyl och frys.

– Håll lagom temperatur i kyl (+4 till +6°C) och frys (-18 till -20°C). För varje grad kyla ökar förbrukningen med 5-10 procent.

– Låt maten kallna innan den sätts in i kyl/frys.

– Kör med full diskmaskin och använd kortast möjliga program.

Tvättstugan

– Här är det bästa energispartipset att alltid fylla såväl tvättmaskin som torktumlare/torkskåp.

Vardagsrummet

– Dator, TV och annan elektronik drar ström även i standby-läge – en del nästan lika mycket som när de är påslagna. Stäng därför av med strömbrytaren.

– Dra för gardiner och persienner på natten – och kontakta hyresvärden om det drar från fönster och dörrar.

– Placera inte stora möbler framför elementen. Värmen kommer då inte ut i rummet i samma utsträckning och det gör att elementen inte fungerar som de ska.

Sovrummet

– Dator, TV och annan elektronik drar ström även i standby-läge – en del nästan lika mycket som när de är påslagna. Stäng därför av med strömbrytaren.

– Dra för gardiner och persienner på natten – och kontakta hyresvärden om det drar från fönster och dörrar.

– Placera inte stora möbler framför elementen. Värmen kommer då inte ut i rummet i samma utsträckning och det gör att elementen inte fungerar som de ska.

Badrummet

– I en läckande toalett kan över 1 000 liter vatten om dagen försvinna. Säg till hyresvärden direkt!

– Spar vatten när du borstar tänderna. Om vattnet står och rinner under tandborstningen försvinner sex liter helt i onödan.

– Felanmäl droppande kranar.

Allmänt

– Vädra snabbt och effektivt med tvärdrag och låt inte ett fönster stå på glänt hela dagen.

– Välj energieffektiva alternativ när du köper elektronik.

– Byt till lågenergilampor eller LED-belysning.

– Byt även till LED-lampor i julbelysningen och styr med timer.